сьогодні
03
травня 2024
Що таке Літургія Ранішосвячених Дарів?
19 березня 2024
Dubnosobor

Під назвою Літургія Ранішосвячених Дарів розуміється Літургія, на якій віруючим подаються Святі Дари, які освячені раніше на повній Літургії і зберігаються на святому Престолі в дарохранительниці. З давніх часів Православна Церква через особливе, благоговійне шанування святої Чотиридесятниці, як часу строгого посту і покаяння, не здійснює повної Літургії в дні Великого посту, крім суботи і неділі, а здійснює Літургію Ранішосвячених Дарів. В 49-му правилі Лаодикійського Собору, 52-му – Трульського, є таке визначення: “В усі дні святої Чотиридесятниці, крім суботи і неділі, і святого дня Благовіщення, нехай буде Літургія не інша, як Ранішосвячених Дарів.” Ця Літургія, як показує сама назва, відрізняється від Літургії св. Іоана Золотоустого і св. Василія Великого тим, що на ній подаються для причастя Святі Дари, які вже освячені на попередньо звершеній Літургії св. Василія Великого і св. Іона Золотоустого. Тому на Літургії Ранішосвячених Дарів немає приношень і освячення Святих Дарів.

 

Походження Літургії Ранішосвячених Дарів

 

Початок цієї Літургії сягає перших столітть християнства. Святий Симеон Солунський говорив: “Ранішосвячена Літургія виникла здавна і передана від приємників апостолів.” Михайло Керуларій, патріарх Константинопольський (II ст.) також свідчив про її древність: “Літургія Ранішосвячених Дарів є древня і давно передана, відома Святій Церкві Божій ще до святих тайнознавців наших: Золотоустого і Василія Великого, а це чітко бачимо з 49-го правила Лаодикійського Собору. У всіх святих Церквах зберігається молитва з неописаного Передання, яка читається після перенесення Святих Дарів на жертовник. І ця таємна молитва належить св. Афанасію Олександрійському.” Якщо Літургію Ранішосвячених Дарів вважати введенням апостолів, то не тому що вона була написана святими апостолами, а тому що і після апостолів довго не було визначеного богослужбового чину. Вона не була усно передана апостолами в сучасному виді, але вона називається апостольським утвердженням в загальному своєму складі і в головних своїх частинах.

 

Причастя Ранішосвяченими Дарами зберігається від часів апостолів. Це ми бачимо з свідчення св. Юстина Мученика, який говорить, що диякони відносили Святі Тайни до відсутніх на богослужінні в Церкві членам спільноти, які могли прийняти Святі Дари на наступний чи третій день, тому що не завжди були готові до цього. Давно існував і інший звичай – брати із собою частину Святих Дарів для щоденного причастя, як про це свідчать: Тертуліан, св. Кипріан, св. Григорій Богослов та інші. Св. Василій Великий, згадуючи про єгипетських пустинників, вказував про те, що вони, не маючи священиків, зберігали при собі Святі Дари і причащалися ними. В Олександрії і в інших містах Єгипту віруючі також зберігали в себе Святі Дари для причастя. В “Постановах Апостолів” вказується: “Після причастя всіх чоловіків та жінок диякони нехай візьмуть залишки і віднесуть в дарохранительницю.” Ці залишки призначались для причастя як і хворих, так і всіх учасників богослужіння, на якому не приносилась Безкровна Жертва. Із 52-го правила Трульського Собору ми бачимо, що ще до Собору Літургія Ранішосвячених Дарів була загальновідома, особливо на Сході, а Трульський Собор затвердив звершення її в усі дні святої Чотиридесятниці, крім суботи, неділі і свята БлаговіщенняПро цю Літургію свідчить св. Софроній, патріарх Єрусалимський (VII): “Нині більше інших в повазі Священнодійства  Великого Василія і Іоана Золотоустого з Літургією Ранішеосвячених”. Маючи апостольську основу і будучи творінням Апостольської Церкви, Літургія Ранішосвячених Дарів (як в древності, так і тепер) не надписується чиїмось Іменем. В стародавніх рукописах чин цієї Літургії надписується іменем апостола Якова, апостола Петра, євангелиста Марка, св. Василія Великого. Чин даної Літургії, який існував в Церквах (Єрусалимській, Антіохійській, Олександрійській) відредагував, скоротив, вніс навіть молитви особисто складені, св. Василій Великий, і в такому вигляді вона була введена в Константинопольській Церкві, а звідти розповсюдилася по всьому християнському Сході і витіснила попередні чини Літургії. Що торкається присвоєння авторства цієї Літургії св. Гигорію Двоєслову (+604), то воно відноситься уже до пізніших часів (XVI ст.) і з’явилось на основі глибокої шани, з якою православний Схід відноситься до імені цього святого, котрий відновив в Римській Церкві деякі із древніх обрядів, які були забуті там і збереглися в усій першопочатковій чистоті на Сході (в тому числі і Літургію Ранішосвячених Дарів), і цим заслужив поважне перед іншими отцями Церкви право на поєднання його з цією Літургією. Окрім цього в грецьких синаксаріях  IX ст. є відомості про те, що св. Григорій Двоєслов ввів у римлян звершення повної Літургії в дні Великого посту, а пізніше це повідомлення стало пояснюватись і перекладатись так, що він ввів у Римській Церкві Великопосну Літургію. У нас, на Київській Русі, коли переважав Студійський Устав (ХІ-ХІІІ ст.), Літургія Ранішосвячених Дарів служилась у всі будні дні Великого посту, крім суботи і неділі. Але з часом введення Єрусалимського Уставу (XIV-XV ст.) і до цього часу Літургія ця здійснюється тільки у середу і п’ятницю Великого посту і у дні деяких свят.

 

Освячення Святих Дарів для Літургії Ранішосвячених Дарів

 

Святі Дари для Літургії Ранішосвячених Дарів готуються в неділю, коли служиться повна Літургія. На Проскомидії священик виголошує над першим Агнцем всі проскомидійні дії, а потім виголошує ті ж слова і здійснює ті ж дії над кожним із наступних двох (чи трьох) Агнців окремо. Всі приготовлені Агнці кладуться на дискос і покриваються покрівцем згідно Уставу. Але під час освясення Дарів священик – після призивання Святого Духа – промовляє слова: “І створи Хліб цей…”, а не у множині: “Хліби ці…”, тому що один є Христос у всіх Агнцях. Так само, при піднесенні Святих Дарів, священик підносить всі Агнці разом, а не кожний окремо і при цьому виголошує “Святе є святим.” Потім, роздробивши перший Святий Хліб, кидає частинку “ІС ” в Чашу і, вливши теплоту, бере правою рукою лжицю, а лівою – Святого Агнця для Літургії Ранішосвячених Дарів і лжицею, змоченою в Святій Крові, хрестообразно торкається Святого Агнця з хрестообразної надрізаної сторони. Після цього Святий Агнець кладеться в дарохранительницю (кивот) печаткою вниз і зберігається до Літургії Ранішосвячених. Так само чинить і над кожним Святим Агнцем, що заготовляється для Літургії. Далі молиться, причащається і звершує до кінця повну Літургію.

smk-sobor