сьогодні
25
листопада 2020
Проповідь в день вшанування Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил Безплотних.
21 листопада 2020
Dubnosobor
В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Слава Ісусу Христу !

Дорогі брати і сестри, сьогодні Свята Православна ЦеркваПроповідь в день вшанування Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил Безплотних закликає нас, своїх дітей, до молитовного єднання, призиваючи на допомогу небесне воїнство, особливо Архістратига Михаїла.

Нинішнє свято наповнює радістю душу кожного християнина, сьогодні ми святкуємо день чистих духів – ангелів, яких Бог дав нам, як вірних помічників і охоронців у нашому житті.

На початку Бог з нічого створив небо, тобто духовний, невидимий світ і Ангелів. Ангели – це безтілесні та безсмертні духи, обдаровані розумом, волею і могутністю. Вони відрізняються один від одного і за рівнем досконалості, і за родом свого служіння, і поділяються на дев’ять чинів: Серафими, Херувими, Престоли, Господства, Сили, Влади, Начала, Архангели, Ангели.

Усі Ангели були створені добрими, щоб вони любили Бога, але Бог не бажав примушувати любити й дозволив Ангелам зробити вільний вибір – чи бажають вони самі любити Його – жити в Богові, чи ні. Один, найвищий і наймогутніший Ангел на ім’я Денниця, загордився своєю могутністю і силою, не захотів любити Бога і виконувати волю Його, а волів сам стати як Бог.

Він почав у всьому чинити спротив і все заперечувати, ставши темним, злим духом – дияволом, сатаною. Слово «диявол» означає «наклепник», а слово «сатана» – «противник» Бога. Цей злий дух спокусив і заманив за собою багатьох інших ангелів, які також зробилися злими духами і стали називатися «бісами». Тоді, виступив проти сатани один з найвищих Ангелів Божих, Архангел Михаїл і сказав: «Хто як Бог? Ніхто крім Бога!» І сталася на небі війна. Михаїл і Ангели його воювали з сатаною, а сатана і біси воювали проти них, і впав сатана разом з бісами, як блискавка, у низ – у пекло.

Усі Ангели, які залишилися вірними Богові, живуть з Богом у любові та радості, виконуючи завжди волю Божу, тому і називаються Святими Ангелами. Слово «ангел» означає «вісник». Бог посилає їх сповіщати людям свою волю. Кожному християнину Бог дає при хрещенні Ангела-Хоронителя, який невидимо охороняє людину на протязі усього її земного життя, не залишає її душі і після смерті.

Старозавітне Писання стверджує буття світу Ангелів у численних об’явленнях людям для сповіщення їм волі Божої. Ангел стримав руку Авраама, занесену для заколення Ісаака (Бут. 22, 11-12). Яків бачив у сні багато Ангелів, які ліствицею сходили на небо і спускалися на землю (Бут. 28, 12). При служінні Ангелів ізраїльтяни прийняли Закон Мойсея (Втор. 33, 2). Святе Писання багато разів нам говорить про явлення Ангелів людям, для об’явлення волі Божої, як у Старому Завіті, так і в Новому.

Святе Євангеліє говорить нам, що початок і кінець земного життя Ісуса Христа був пов’язаний з явленням Ангелів. Ангел з’явився священику Захарії і сказав йому, що в нього народиться син, якого він назве Іваном і він буде великим перед Богом (Лк.1, 11-16). Архангел Гавриїл посланий від Бога благовістити Пречистій Діві Марії про народження від неї Спасителя світу (Лк.1, 26-35). Коли народився Ісус-Дитятко, перед пастухами віфлеємськими став Ангел і повідомив про цю священну подію: «Сповіщаю вам радість велику, що буде всім людям, бо сьогодні в місті Давидовому народився вам Спаситель, який є Христос Господь». І враз пастухи почули спів воїнства небесного, яке славило Бога, кажучи: «Слава Богу на висоті і на землі мир, між людьми благовоління».(Лк. 2, 9-14). Ангел тоді з’явився Йосифові у сні і сказав утікати з Дитятком Ісусом і Матір’ю Його до Єгипту, а після смерті Ірода повернутися на Батьківщину (Мф. 2,13-15; 19-21). Перед стражданнями Спаситель молився у Гефсиманському саду до кривавого поту і Ангел з’явився Йому, підкріпляючи у стражданнях (Лк. 22, 41-44).

Також після страждань на Хресті і смерті, коли Господь, подолавши смертю смерть, воскрес із мертвих, перед світанком жінки-мироносиці поспішають до гробу, щоб помастити тіло Господа запашним миром, побачили при гробі Ангела, який сказав їм: «Не бійтеся, я знаю, що ви шукаєте Ісуса розп’ятого. Нема Його тут, – бо Він воскрес, як сказав. Підіть, погляньте на місце, де лежав Господь.» (Мф. 28, 5-6). Підчас вознесіння на Єлеонській горі, з’явились два Ангели, які сказали Апостолам: «Цей Ісус, що вознісся на небо від вас, прийде так само, яки ви бачили, коли Він сходив на небеса» (Діян.1, 11).

Ми бачимо, як Господь Бог, коли треба було сповістити волю Божу, посилав Ангелів Своїх. Писання не говорить про кількість Ангелів, а тільки дає зрозуміти, що вона дуже велика. Коли Апостол Петро вихопив меч, щоб захистити Ісуса, Христос сказав: «Чи думаєш, що Я не можу тепер ублагати Отця Мого і Він дасть Мені більш як дванадцять легіонів ангелів.» (Мф. 26, 53).

Про те, що при кожному з нас є Ангел-Хоронитель, говорить Сам Господь: «Стережіться зневажити жодного з малих цих; кажу бо Я вам, що їхні ангели на небі повсякчас бачать лице Отця Мого Небесного.» (Мф.18, 10). Наша Церква навчає нас молитися Ангелові-Хоронителю вечором і ранком, щоб він простив нам усі провини, якими ми його образили в нашому житті. Ангел сам ніколи нас не залишає, але коли ми засмучуємо його нашими гріхами, він розлучається з нами. «Як дим відганяє бджіл – говорить Святий Василій Великий – так Ангела-Хоронителя нашого проганяє від нас гріх».

Тому, коли хто гріхом образив Бога і засмутив Ангела, нехай покається і поспішить відновити втрачену ласку Божу і зробить радість Ангелові, бо «Такою, кажу вам, буває радість у ангелів Божих за одного грішника, що покаявся» (Лк.15, 10).

Виявляючи нашу вдячність Святим Ангелам-Хоронителям та знаючи, що вони завжди спішать нам на допомогу, дякуймо їм за любов до нас, просімо, щоб вони не відступали від нас і завжди охороняли нас. Кожний з нас нехай шанує свого Ангела, який є охоронцем душі і тіла нашого, щоб він був з нами і в житті, і в смерті, покриваючи нас покровом крил своїх. Амінь.

митр. прот. Микола Мазурак
kolomija.com